@article{oai:seitoku.repo.nii.ac.jp:00001466, author = {中村, 裕 and Yutaka, NAKAMURA}, journal = {研究紀要, Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College}, month = {}, note = {PDF, 要旨  本研究は、1960 年代のネパールにおける国民教育制度整備構想について、「国家教育審議会」(ARNEC) の教育行政計画および教育法規案、さらに当時の公文書等を、地方教育行政制度の整備に留意しつつ読み解き、再検討することを目的とする。  ARNEC は、必ずしも体系的な教育行政計画を示していない。しかし、教育行政における基本方針からは、政府による財政援助の強調、監査と視学を通じた中央による地方教育の管理など、その既存制度の継承および中央集権的傾向が看取できる。  教育法規案においてこの傾向はより顕著である。すなわち、教育法規案に規定される地方教育行政制度とは、教育省内の公教育局長-県教育局長-郡視学官-学校運営委員会・校長に至るピラミッド組織である。下部機関の自律性は強くなく、また、一般行政の教育行政への優越も明示される。, Abstract  The purpose of this paper is to reconsider national education system development conception in Nepal in the 1960s by analyzing educational administration plan of ARNEC, drafts of education act, document of MoE, and so forth.  ARNEC did not provide a systematic educational administration plan. However, from the basic policy in education administration, the inheritance of the existing system and the centralized tendency can be seen, such as the emphasis on financial assistance by the government and the central management of local education through audits and inspections. This tendency is more pronounced in drafts of educational act. The local ducation administration system stipulated in it was a pyramid organization from the Director of Public Instruction to the school management committee and headmaster. The autonomy of the subordinate institutions was not strong, and the superiority of the general administration to the educational administration was also clearly shown.}, pages = {7--14}, title = {1960 年代のネパールにおける国民教育制度整備構想の再検討(1):ARNEC 報告書における教育行政計画および教育法規案を対象にして}, volume = {32}, year = {2021}, yomi = {ナカムラ, ユタカ} }