@article{oai:seitoku.repo.nii.ac.jp:02000067, author = {深津, さよこ and FUKATSU, Sayoko}, journal = {児童学研究 : 聖徳大学児童学研究所紀要, CHILD STUDIES : Journal of the Institute for Child Studies, Seitoku University}, month = {Feb}, note = {本研究は,乳幼児期から児童期初期を対象に,道徳教育において重要な価値である「善悪の判断」に焦点を当てたものである。善悪の判断に関する子どもの発達特性と,教育の方向性を確認した結果,(1)人間関係の状況(2)善悪判断の根拠(3)子どもの主体性の三つの視点を抽出した。これらの視点が,道徳科の教材の中でどのように活用されているのかについて明らかにしていくことを本研究の目的とした。小学校低学年の道徳科における28の教材を分析した結果,「身近な友達との関係性」が重要視され,「相手の情動を推測する手がかり」が善的な行動の実施に繋がることが明らかとなった。また,乳幼児期から幼児期にかけて「主体的な行動へ発達」する様子が扱われていたが,善的な行動に「大人の影響力」が及ぼす教材はなかった。子どもの発達特性と教育の方向性は,互いに影響しており,特に他律からスタートする善悪の判断に至っては,他者との関係の中で,子どもの発達を見通した学習の必要性が示唆された。, This study focuses on “ judgment of right and wrong,” which is an important value in moral education, from infancy to early childhood. As a result of confirming the developmental characteristics of children regarding the judgment of right and wrong and the direction of education, I extracted three perspectives: (1) the state of human relations, (2) the basis for judging right and wrong, and (3) the independence of children. The purpose of this study was to clarify how these perspectives are utilized in moral teaching materials. As a result of analyzing 28 teaching materials for moral studies in the lower grades of elementary school, it was clarified that “ relationships with close friends” were emphasized, and “ clues to infer the emotions of others” led to the implementation of good behavior. In addition, although the “ development to independent behavior” from infancy to early childhood was treated, there were no teaching materials on the influence of“ adults” on good behavior. The characteristics of children’s development and the direction of education influence each other, and in particular, when it comes to judging right and wrong starting from heteronomy, it is necessary to learn from the perspective of children’s development in relation to others.}, pages = {11--20}, title = {「善悪の判断」記述からみる 小学校低学年道徳科教科書の教育論についての一考察 ー 乳幼児期から児童期初期にかけて ー}, volume = {26}, year = {2024}, yomi = {フカツ, サヨコ} }