@article{oai:seitoku.repo.nii.ac.jp:02000075, author = {横井, 葉子 and YOKOI, Yoko and 湯原, 裕子 and YUHARA, Hiroko and 宇佐美, 尋子 and USAMI, Hiroko and 小林, 芳枝 and KOBAYASHI, Yoshie}, journal = {研究紀要, Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は,スクールカウンセラーおよびスクールソーシャルワーカーが捉える若手養護教諭の多職種連携における課題を明らかにし,若手養護教諭の多職種連携に必要な力およびその養成を検討するための資料を得ることである。方法は,2023 年1月~2月にSC 5名とSSW 5名を対象に半構造化インタビューを実施した。インタビューでは,学校現場での多職種連携の現状,多職種連携の問題点や困難,学校組織における養護教諭の存在・役割などに関する項目について質問を行った。質的研究手法により分析を行い,SC およびSSW が捉える若手養護教諭の多職種連携における課題として,22 のサブカテゴリー,「一人職であるがゆえの専門性の発揮不足」「連携を推進するために他の教員に働きかける力の不足」「管理職の考えに対処する力の不足」「メンタルヘルスマネジメント力の不足」など11 のカテゴリーにまとめられた。, This study aims to examine the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration and determine the required skills from the perspectives of school counselors and school social workers. It assesses the curricula at the training stage. Semi-structured interviews were conducted with five school counselors and five school social workers in January and February 2023. The interviews included questions about young school nurses’ present state of multidisciplinary collaboration in schools, problems and difficulties arising in such collaboration, and the role of school nurses in the school system. In the qualitative research analysis, the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration consisted of 22 subcategories and 11 categories. The categories were “Insufficient ability of professional demonstration resulted from single disposition,” “Insufficient ability to work on other teachers to develop multidisciplinary collaboration,” “Insufficient ability to cope with principal’s thoughts,” and “Insufficient ability of managing mental health.”}, pages = {9--16}, title = {若手養護教諭の多職種連携における 課題に関する研究(2) ―スクールカウンセラーおよびスクールソーシャルワーカーへの 聞き取り調査より―}, volume = {34}, year = {2024}, yomi = {ヨコイ, ヨウコ and ユハラ, ヒロコ and ウサミ, ヒロコ and コバヤシ, ヨシエ} }