WEKO3
インデックスリンク
アイテム
領域「表現」におけるピアノ実技指導のシラバス分析:計量的テキスト分析を用いて
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/1474
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/147409854045-542e-4fcb-b735-008a0c51116a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
2021032_067-073 (4.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 領域「表現」におけるピアノ実技指導のシラバス分析:計量的テキスト分析を用いて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Syllabus Analysis of Practical Instruction for Piano in the Field of "Art Expression" in the Early Childhood. : By text mining | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ピアノ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シラバス分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テキストマイニング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | KH Corder | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Childcare, piano | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | syllabus analysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | text mining | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | KH Corder | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
小林, 梨紗
× 小林, 梨紗 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 本研究の目的は、保育者養成課程でのピアノ実技指導科目が、どのような内容や到達目標で構成されているかを明らかにすることである。そのため、保育者養成課程のある関東圏の4年制大学69 校を対象とし、ピアノ実技指導科目のシラバスのテキストデータを収集し、計量的テキスト分析(テキストマイニング)を行った。さらに授業で使用される「教科書(使用テキスト)」を集計した。テキストマイニングにより抽出された「頻出語」と語句間の関係や結びの強さを示す「共起ネットワーク」をもとに考察した結果、「授業の概要」および「授業の到達目標」からは、保育者としての具体的な指導場面を想定し、子どもの歌や表現を支えるために必要な、基本的な音楽理論の理解とピアノ演奏技術の習得を目的とし構成されていることが示された。また、指定された教科書においては、多様化が示された。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Abstract The purpose of this study is to clarify what kind of content and goals the practical subject for piano in the nursery school training course is composed of. In order to do this, we collected text data of the syllabus of the practical training course for piano from 69 universities in the Kanto area, which have a childcare worker training course, and performed quantitative text analysis (text mining). Besides, the textbooks used in the lessons were compiled. There is the result of consideration based on the "co-occurrence network" that shows the relationship and the strength of the connection between the "frequent words" extracted by text mining. From the "outline of the lesson" and the "achievement goal of the lesson", it was shown that they were structured for the purpose of understanding the basic music theory and learning the playing technique for piano, which are necessary to support children to sing and express their feeling, assuming a specific teaching scene as a nursery teacher. In addition, diversification was shown in the designated textbooks. |
|||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College 巻 32, p. 67-73, 発行日 2021 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 聖徳大学 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12621204 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |