WEKO3
インデックスリンク
アイテム
自律的および協同的な相互対話を促すオンライン英語授業:Microsoft Teams のチャンネル機能を使ったペアワークにおける 学生同士のかかわり
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/1726
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/1726b4ab97fa-988c-4d13-b12f-26bef867f207
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
2022033_065-072 (1.8 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自律的および協同的な相互対話を促すオンライン英語授業:Microsoft Teams のチャンネル機能を使ったペアワークにおける 学生同士のかかわり | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Learning English Autonomously and Cooperatively Online through Peer Interaction : How Students Interacted in Pairwork in Private Channels on the Microsoft Teams | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オンライン英語学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ペアワーク | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 協同的対話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自律的学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション力 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | online English learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pairwork | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | collaborative dialogue | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | autonomous learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | communication skills | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
ゴメス, 近森 由美
× ゴメス, 近森 由美 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 コロナ感染症蔓延により多くの大学ではオンライン授業が行われるようになった。オンライン上では、学生は主に個人単位で自律的に学習を進めていくことが求められる。しかし、コミュニケーション力を培うことを学習目標の中心に位置づける外国語教科においては、オンラインにおいてもコミュニケーションを促す学習環境を整備することが喫緊の課題である。この論文では、Microsoft Teams のチャンネル機能を使ったペアワークを取り入れた英語授業で、学生がどのように関わり合い、どのような学びを促す対話が行われていたのかについて、振り返りシートとオンライン上の学生同士の対話内容をもとに考察する。毎授業でのペアワークにおいて、学生はおおむね自律的かつ協同的に学習内容に取り組み、対話を通して互いに新しい気づきを促し合う事例も確認できたが、同時にチャット形式でのコミュニケーションでは対話の質に問題点もあったことが分かった。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Abstract Many universities have adopted online teaching amid the Covid pandemic. Due to this sudden shift in the learning environment, students may face various kinds of learning problems, moreover, there can be more difficulties in asking the teacher for assistance or consulting classmates about problems they are having when employing online platforms. In a language classroom where the main purpose of learning should be on enhancing students’ communication skills, educators need to create an environment in which students are encouraged to relate to each other while learning online. With the proper instructional framework and teacher assistance, students can not only learn to become better communicators but also would feel less stress in their day-today remote learning experiences. In this paper, the author will discuss how students related in the on-demand pairwork using an online communication platform, Microsoft Teams. The data show that students often worked cooperatively and autonomously in their weekly pairwork. There were some instances in which students facilitated each other’s learning through dialogue. However, the data also revealed that the chat texting format caused some difficulties in their online communication. |
|||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College 巻 33, p. 65-72, 発行日 2023-03-25 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 聖徳大学 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12621204 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |