Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-05-08 |
タイトル |
|
|
言語 |
ja |
|
タイトル |
若手養護教諭の多職種連携における 課題に関する研究(1) ―若手養護教諭へのフォーカスグループインタビュー調査より― |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Study on challenges in Multidisciplinary Collaboration of Young School Nurses ( I ) – Based on Focus Group Interviews with Young School Nurses – |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
若手養護教諭 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
多職種連携 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
課題 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
連携力 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
フォーカスグループインタビュー |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Young school nurse |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Multidisciplinary collaboration |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Challenges |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Collaborative competency |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Focus group interview |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
著者 |
宇佐美, 尋子
ja |
宇佐美, 尋子
|
ja-Kana |
ウサミ, ヒロコ
|
en |
USAMI, Hiroko
|
|
|
湯原, 裕子
ja |
湯原, 裕子
|
ja-Kana |
ユハラ, ヒロコ
|
en |
YUHARA, Hiroko
|
|
|
小林, 芳枝
ja |
小林, 芳枝
|
ja-Kana |
コバヤシ, ヨシエ
|
en |
KOBAYASHI, Yoshie
|
|
|
横井, 葉子
ja |
横井, 葉子
|
ja-Kana |
ヨコイ, ヨウコ
|
en |
YOKOI, Yoko
|
|
|
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究の目的は,若手養護教諭が捉える多職種連携における課題を明らかにし,多職種連携に必要な力を考察することで,養成段階での教育内容を検討するための資料を得ることである。方法は,2023 年1月に勤務経験5年以内の養護教諭8名を対象に,学校現場での多職種連携の現状,多職種連携の問題点や困難,学校組織における養護教諭の存在・役割などに関する項目についてフォーカスグループインタビューを実施した。質的研究手法により分析を行い,22 のサブカテゴリー,「情報共有のために主体的に働きかける力の不足」「介入範囲を自律的に判断する力の不足」「多機関との複雑な連携の経験不足」など10 のカテゴリーにまとめられた。これらの課題から,多職種連携に必要な力として,情報共有を促進するために個人や組織に働きかける力や養護教諭の専門職としての自律性を発揮する力,連携体制の整備と専門職をコーディネートする力が示唆された。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study aims to clarify the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration, to determine the abilities required for such collaboration, and to assess the curricula at the training stage. Focus group interviews were conducted in January 2023 with eight school nurses with up to 5 years of work experience. The interviews included questions about the present state of multidisciplinary collaboration in schools, problems and difficulties arising in such collaboration, and the role of school nurses in the school system. In the qualitative research analysis, the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration consisted of 22 subcategories and 10 categories. The categories were “Insufficient ability to actively encourage information sharing,” “Insufficient ability to autonomously determine the scope of intervention,” and “Insufficient experience of complex multiparty collaboration.” These results indicate that multidisciplinary collaboration requires the following: the ability to encourage individuals and organizations to foster information sharing, ability to demonstrate autonomy as a professional school nurse, and ability to develop collaborative systems. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 研究紀要
en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College
巻 34,
p. 1-8,
発行日 2024-03-19
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
聖徳大学 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12621204 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |