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社会福祉教育におけるコンピテンシーの経年変化:社会福祉教育におけるコンピテンシー評価尺度の開発(2)
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/1316
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/13163fdbe138-e5d4-451c-b3e1-44f3c0278e05
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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202031_025-032 (1.9 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 社会福祉教育におけるコンピテンシーの経年変化:社会福祉教育におけるコンピテンシー評価尺度の開発(2) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Changes in competency through social welfare education : Development of a competency assessment scale for social welfare education(2) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コンピテンシー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 縦断調査 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 尺度開発 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会福祉教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | キャリア教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | competency | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | longitudinal research | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | scale development | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social welfare education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | career education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
宇佐美, 尋子
× 宇佐美, 尋子× 山田, 千香子× 須田, 仁 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 本研究は,既存の社会福祉学科コンピテンシー評価尺度の再検討を行った上で,縦断調査を通して社会福祉学科学生のコンピテンシーの変化,及び約1年間の社会福祉教育のコンピテンシーへの影響について検討することを目的とした。方法は,2019 年度と2020 年度にA 大学社会福祉学科に在籍する学生を対象にコンピテンシーに関するアンケート調査を実施した。そのうち,両年度とも有効回答であった74 名を分析対象とした。結果より,「対課題基礎力」とその下位因子の「計画実行力」において統計的に有意なコンピテンシーの伸長が,「コンピテンシー総合」,「対自己基礎力」とその下位因子の「自己信頼力」において有意傾向のコンピテンシーの伸長が認められた。これらは,横断調査において社会福祉学科学生の弱みに該当したコンピテンシーであるが,社会福祉教育及びコンピテンシーの「認識」と「理解」の取り組みの中で高まることが示唆された。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Abstract The purpose of this study was to determine the changes in the ompetencies of students in the Department of Social Welfare and the effect of social welfare education on competency through longitudinal research after additional verification of the existing competency assessment scale for social welfare education. The study employed a Web-based questionnaire survey of students enrolled in the Department of Social Welfare of university A during fiscal years 2019 and 2020. Valid responses were btained and analyzed from 74 students for each of the fiscal years. The urvey verified increases in some competency as a result of one-year social and welfare education; in particular, a statistically significant difference was found in the domain of basic challenge skills and the subscale of plan execution skills, as well as a significant tendency in the domains of the total of the three skill, basic self-skills, and the subscale of self-trust skills. All of the domains and subscales were identified in the cross-sectional survey as competencies corresponding to weaknesses in the students in the Department of Social Welfare; therefore, the result implied that the effect of social welfare education and process of “recognize” and “understand” of competencies improved competencies. |
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書誌情報 |
研究紀要 en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College 巻 31, p. 25-32, 発行日 2020 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 聖徳大学 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12621204 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |