Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-05-08 |
タイトル |
|
|
言語 |
ja |
|
タイトル |
若手養護教諭の多職種連携における 課題に関する研究(2) ―スクールカウンセラーおよびスクールソーシャルワーカーへの 聞き取り調査より― |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Study on challenges in Multidisciplinary Collaboration of Young School Nurses (II) – Interviews with school counselors and school social workers – |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
若手養護教諭 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
スクールカウンセラー |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
スクールソーシャルワーカー |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
多職種連携 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
課題 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Young school nurse |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
School counselors |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
School social workers |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Multidisciplinary collaboration |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Challenges |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
著者 |
横井, 葉子
ja |
横井, 葉子
|
ja-Kana |
ヨコイ, ヨウコ
|
en |
YOKOI, Yoko
|
|
|
湯原, 裕子
ja |
湯原, 裕子
|
ja-Kana |
ユハラ, ヒロコ
|
en |
YUHARA, Hiroko
|
|
|
宇佐美, 尋子
ja |
宇佐美, 尋子
|
ja-Kana |
ウサミ, ヒロコ
|
en |
USAMI, Hiroko
|
|
|
小林, 芳枝
ja |
小林, 芳枝
|
ja-Kana |
コバヤシ, ヨシエ
|
en |
KOBAYASHI, Yoshie
|
|
|
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究の目的は,スクールカウンセラーおよびスクールソーシャルワーカーが捉える若手養護教諭の多職種連携における課題を明らかにし,若手養護教諭の多職種連携に必要な力およびその養成を検討するための資料を得ることである。方法は,2023 年1月~2月にSC 5名とSSW 5名を対象に半構造化インタビューを実施した。インタビューでは,学校現場での多職種連携の現状,多職種連携の問題点や困難,学校組織における養護教諭の存在・役割などに関する項目について質問を行った。質的研究手法により分析を行い,SC およびSSW が捉える若手養護教諭の多職種連携における課題として,22 のサブカテゴリー,「一人職であるがゆえの専門性の発揮不足」「連携を推進するために他の教員に働きかける力の不足」「管理職の考えに対処する力の不足」「メンタルヘルスマネジメント力の不足」など11 のカテゴリーにまとめられた。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study aims to examine the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration and determine the required skills from the perspectives of school counselors and school social workers. It assesses the curricula at the training stage. Semi-structured interviews were conducted with five school counselors and five school social workers in January and February 2023. The interviews included questions about young school nurses’ present state of multidisciplinary collaboration in schools, problems and difficulties arising in such collaboration, and the role of school nurses in the school system. In the qualitative research analysis, the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration consisted of 22 subcategories and 11 categories. The categories were “Insufficient ability of professional demonstration resulted from single disposition,” “Insufficient ability to work on other teachers to develop multidisciplinary collaboration,” “Insufficient ability to cope with principal’s thoughts,” and “Insufficient ability of managing mental health.” |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 研究紀要
en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College
巻 34,
p. 9-16,
発行日 2024-03-19
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
聖徳大学 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12621204 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |