ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 研究紀要.聖徳大学・聖徳大学短期大学部
  3. 聖徳大学 第34号/聖徳大学短期大学部 第56号(2023)

若手養護教諭の多職種連携における 課題に関する研究(2) ―スクールカウンセラーおよびスクールソーシャルワーカーへの 聞き取り調査より―

https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/2000075
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/2000075
06a984d5-1efb-492b-8f71-22c85ba6e124
名前 / ファイル ライセンス アクション
2023034_009-016.pdf 2023034_009-016.pdf (2.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-08
タイトル
タイトル 若手養護教諭の多職種連携における 課題に関する研究(2) ―スクールカウンセラーおよびスクールソーシャルワーカーへの 聞き取り調査より―
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on challenges in Multidisciplinary Collaboration of Young School Nurses (II) – Interviews with school counselors and school social workers –
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 若手養護教諭
キーワード
主題 スクールカウンセラー
キーワード
主題 スクールソーシャルワーカー
キーワード
主題 多職種連携
キーワード
主題 課題
キーワード
主題 Young school nurse
キーワード
主題 School counselors
キーワード
主題 School social workers
キーワード
主題 Multidisciplinary collaboration
キーワード
主題 Challenges
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 横井, 葉子

× 横井, 葉子

ja 横井, 葉子

ja-Kana ヨコイ, ヨウコ

en YOKOI, Yoko


湯原, 裕子

× 湯原, 裕子

ja 湯原, 裕子

ja-Kana ユハラ, ヒロコ

en YUHARA, Hiroko


宇佐美, 尋子

× 宇佐美, 尋子

ja 宇佐美, 尋子

ja-Kana ウサミ, ヒロコ

en USAMI, Hiroko


小林, 芳枝

× 小林, 芳枝

ja 小林, 芳枝

ja-Kana コバヤシ, ヨシエ

en KOBAYASHI, Yoshie


抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,スクールカウンセラーおよびスクールソーシャルワーカーが捉える若手養護教諭の多職種連携における課題を明らかにし,若手養護教諭の多職種連携に必要な力およびその養成を検討するための資料を得ることである。方法は,2023 年1月~2月にSC 5名とSSW 5名を対象に半構造化インタビューを実施した。インタビューでは,学校現場での多職種連携の現状,多職種連携の問題点や困難,学校組織における養護教諭の存在・役割などに関する項目について質問を行った。質的研究手法により分析を行い,SC およびSSW が捉える若手養護教諭の多職種連携における課題として,22 のサブカテゴリー,「一人職であるがゆえの専門性の発揮不足」「連携を推進するために他の教員に働きかける力の不足」「管理職の考えに対処する力の不足」「メンタルヘルスマネジメント力の不足」など11 のカテゴリーにまとめられた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to examine the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration and determine the required skills from the perspectives of school counselors and school social workers. It assesses the curricula at the training stage. Semi-structured interviews were conducted with five school counselors and five school social workers in January and February 2023. The interviews included questions about young school nurses’ present state of multidisciplinary collaboration in schools, problems and difficulties arising in such collaboration, and the role of school nurses in the school system. In the qualitative research analysis, the challenges encountered by young school nurses in multidisciplinary collaboration consisted of 22 subcategories and 11 categories. The categories were “Insufficient ability of professional demonstration resulted from single disposition,” “Insufficient ability to work on other teachers to develop multidisciplinary collaboration,” “Insufficient ability to cope with principal’s thoughts,” and “Insufficient ability of managing mental health.”
言語 en
書誌情報 ja : 研究紀要
en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College

巻 34, p. 9-16, 発行日 2024-03-19
出版者
出版者 聖徳大学
言語 ja
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12621204
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-08 04:55:49.011204
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3