ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 研究紀要.聖徳大学・聖徳大学短期大学部
  3. 聖徳大学 第35号/聖徳大学短期大学部 第57号(2024)

ジャック・ピュイゼが教育者の意識に与えた 影響に関する研究 ―味覚教育研修に参加した教育者の意識変容の分析を通して―

https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/2000293
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/2000293
3c842d44-5b9a-47aa-bb6c-b603a6108c3b
名前 / ファイル ライセンス アクション
2024035_025-031.pdf 2024035_025-031.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-02
タイトル
タイトル ジャック・ピュイゼが教育者の意識に与えた 影響に関する研究 ―味覚教育研修に参加した教育者の意識変容の分析を通して―
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of the Influence of Jacques PUISAIS on Educators’ Consciousness. – Through an analysis of the change in consciousness of educators who participated in taste education training. –
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 味覚教育
キーワード
主題 ジャック・ピュイゼ
キーワード
主題 教育観
キーワード
主題 教育者
キーワード
主題 Taste Education
キーワード
主題 Jacques PUISAIS
キーワード
主題 Philosophy of Education
キーワード
主題 Educator
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 佐藤, 雅子

× 佐藤, 雅子

ja 佐藤, 雅子

ja-Kana サトウ, マサコ

en SATO, Masako


露久保, 美夏

× 露久保, 美夏

ja 露久保, 美夏

後藤, 顕一

× 後藤, 顕一

ja 後藤, 顕一

飯田, 寛志

× 飯田, 寛志

ja 飯田, 寛志

抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 子どもの豊かな感性を育むとされている味覚教育は,教育者の在り方が重要だとされる。Tsuyukubo et al. は「味覚教育研修」に参加した教員の意識に,受講前後の変容があったことを報告している。本研究はそれに寄与した要因について,質的な観点から明らかにすることを目的とした。対象者15 名にインタビュー調査を実施し発語分析を行った結果,変容の要因は以下のことが考えられた。(1)自分自身が体験して実感し表現したこと,(2)講師J. ピュイゼが受講者の感じたことを常に受容したこと,(3)J. ピュイゼが受講者と一緒に味わって表現したこと,(4)受講者がJ. ピュイゼの表現と自分自身で感じたことを比較して,感じて表現することの重要性を実感したことである。これらは,研修を通して各々が教育者としての在り方を省察したことから生じた変容であると推察された。今後,味覚教育者の養成において,教育者の意識に実感を伴った働きかけをしていくことが重要だと考えられる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【Objective】Taste education, which is considered to develop rich sensibilities in children, is said to be heavily influenced by educators’ qualities. Tsuyukubo et al. conducted a survey of teachers who participated in the “Taste Education Training,”, and reported that there was a transformation in teachers’ awareness before and after the course. This study examined the factors that contributed to this transformation from a qualitative perspective.
【Methods】15 people were interviewed for details of their transformation before and after their participation in the seminar, and their speech was analysed.
【Results・Conclusion】The interviews revealed the following conclusions. (1) One of the factors in the transformation was due to participant’s experiences and realizations from attending the training. (2) The instructor, J. PUISAIS, was always receptive to what the participants felt. (3) J. PUISAIS tasted and expressed with the participants.(4) The participants compared J. PUISAIS's expressions with their own feelings and realised the importance of feeling and expressing themselves. The change in participants’ awareness after the training was due to their reflection on their qualities as educators through the training. In the development of taste educators in the future, working on educators’ awareness based on their realizations may be important.
言語 en
bibliographic_information ja : 研究紀要
en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College

巻 35, p. 25-31, 発行日 2025-03-21
出版者
出版者 聖徳大学
言語 ja
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12621204
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-03 00:27:24.624240
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3