WEKO3
インデックスリンク
アイテム
社会福祉教育におけるコンピテンシー評価尺度の開発(1)
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/832
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/8328e9b5f08-e78e-4e54-851f-f13a15e241a3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
201930_015-022 (1.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-05-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 社会福祉教育におけるコンピテンシー評価尺度の開発(1) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development of the competency assessment scale in Social Welfare Education(1) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コンピテンシー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 尺度開発 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会福祉教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジェネリックスキル | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | competency | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | scale development | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social welfare education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | generic skills | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
宇佐美, 尋子
× 宇佐美, 尋子× 山田, 千香子× 須田, 仁 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 本研究の目的は、社会福祉学科コンピテンシー評価尺度を開発し、尺度の因子構造の確認及び信頼性・妥当性の検討を行い、社会福祉学科学生のコンピテンシーの把握及び学年による差異の検討を行うことである。方法は、社会福祉学科1~4年生を対象にWeb によるアンケート調査を実施し、143 名から回答を得た。結果より、対人基礎力[リーダーシップ力、相互信頼力、チームワーク力]、対自己基礎力[セルフコントロール力、自己信頼力、行動継続力]、対課題基礎力[情報収集・分析力、協働実践力、計画実行力]の3領域(3つの力)各3下位尺度の社会福祉学科コンピテンシー評価尺度が構成された。社会福祉学科のコンピテンシーの特徴として、「対人基礎力」が高く、特に「チームワーク力」が高いこと、「コンピテンシー総合」と「対自己基礎力」は学年が上がるほど高い傾向があること、「対課題基礎力」は2年生が顕著に高いこと等があげられた。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Abstract The purpose of this study is the development of the competency assessment scale for university students enrolled in the Department of Social Welfare by verifying the fine selection of items, the factor structure of the criteria and scales, and determining reliability and validity. In addition, the intent of the study is to understand the competency of all students enrolled in the Department of Social Welfare of the university and to determine any differences by academic year. The research employed a web-based survey of the students in their first to fourth years enrolled in the Department of Social Welfare of the university and answers were obtained from 143 students. As a result, the survey indicated that the competency assessment scale consisted of three domains (three skills)and three subscales each: basic interpersonal skills(leadership skills, mutual trust skills, teamwork skills), basic self-skills(self-control skills, self-trust skills, action sustainability), and basic challenge skills (information collection/analytical skills, collaborative execution skills, plan execution skills). The identified characteristics of the students in the department were that basic interpersonal skills were higher with teamwork skills particularly high, and the total of the three skills and basic self-skills tended to be higher as the year in school advanced. However, the basic challenge skills were significantly higher among students in their second year. |
|||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College 巻 30, p. 15-22, 発行日 2019 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 聖徳大学 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12621204 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |