WEKO3
インデックスリンク
アイテム
導入教育における学びの理解について(2):管理栄養士養成課程における学びの理解の推移と成績の関連性
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/841
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/8416d38d752-a6dd-4bff-beeb-321e89ef6e24
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
201930_093-101 (449.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-05-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 導入教育における学びの理解について(2):管理栄養士養成課程における学びの理解の推移と成績の関連性 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Effects of Comprehension of the Learning in the Introduction Education (2) : Relation between Comprehension of the Learning and Grades in the Management Dietitian Course | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 導入教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | カリキュラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 管理栄養士 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学びの理解 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Introduction education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | university education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | curriculum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | registered dieticians | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | understanding of learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
青地, 克頼
× 青地, 克頼× 川村, 千波× 小松﨑, 典子× 森, 直子× 大久保, 研之× 佐々木, 弘子× 後藤, 潔 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 管理栄養士養成課程であるA 大学B 学部では、初年次教育の一貫であるFC の評価指標としてルーブリックより導いた「学びの理解」を用い、2016 年次入学生を3年間追跡し評価した。その結果、栄養士実力認定評価のB・C 群はA 群に比較し「学びの理解」の5つの分類の中で、「カリキュラムの理解」の点数が有意に低かった。模擬試験成績における、やや低値群は標準群・やや高値群・高値群に比較し、同様に「カリキュラムの理解」の点数が有意に低かった。栄養士実力認定試験・模擬試験得点と「カリキュラムの理解」の関係をみると2年終了時に正相関がみられた。栄養士実力認定試験評価のA 群とB・C 群を比較すると「カリキュラム理解」は同一パターンで年次推移するが、群間で差がみられ、すべてでA 群が高値、B・C 群が低値であり、2年終了時に最も差が大きかった。2年次終了時の「カリキュラムの理解」の得点の低い者は、客観的試験評価指標である栄養士実力認定試験・模擬試験得点が低いことが判った。これらの傾向は、3年次終了時より顕著であった。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Abstract This study is the result of a three-year follow-up evaluation of students who enrolled in A University at B department in the 2016 academic year. The students were evaluated based on “Understanding of Learning,” which was derived using a rubric to function as an evaluation index for the department Freshman Camp(FC; a training program held during students’ first year of university). In the nutritionist proficiency certification exam results, compared to Group A, Groups B and C had a significantly lower score in “Understanding of the Curriculum” within the five categories of “Understanding of Learning.” In the mock exam results, the slightly low-scoring group similarly had low scores in “Understanding of the Curriculum,” compared to the average, slightly high-scoring, and high-scoring groups. A positive correlation was seen between the nutritionist proficiency certification exam/ mock exam scores and “Understanding of the Curriculum” at the end of the second year. A comparison of Group A with Groups B and C regarding the nutritionist proficiency certification exam test results showed that although “Understanding of the Curriculum” transitions annually in the same pattern, a difference was seen between each group, with Group A having high scores in all years, and Groups B and C having low scores, with the difference being largest at the end of the second year. It was found that those who scored low in “Understanding of the Curriculum” at the end of the second year also had low scores in the nutritionist proficiency certification exam/ mock exam, which are objective test evaluation indices. These trends were more prominent at the end of the third year. |
|||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College 巻 30, p. 93-101, 発行日 2019 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 聖徳大学 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12621204 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |