WEKO3
インデックスリンク
アイテム
臨床訓練導入教育として授業内で実施した グループ体験プログラムの検討
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/1473
https://seitoku.repo.nii.ac.jp/records/14733caf60e2-421c-44d9-a4ce-5de0b171acfd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
2021032_059-066 (5.5 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 臨床訓練導入教育として授業内で実施した グループ体験プログラムの検討 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Proposal for group experience as an introductory training program for a graduate course in counseling psychology | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | グループ体験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | グループ・プロセス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 導入訓練 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 体験過程尊重尺度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | セッション振り返り尺度 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | group experience | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | group process | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | introductory training program | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | The Focusing Manner Scale | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | The Group Experience Evaluation Scale | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
佐々木, 裕子
× 佐々木, 裕子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 臨床訓練導入教育として週1 回7 週間の授業枠で行われたグループ体験プログラムの有効性を検討した。メンバー6 名とファシリテーター1 名で行われた12 回のセッションについて、満足度(10 点)とセッション振り返り得点(12 項目6 領域)からセッションの経時的変化を捉えた。その結果、グループ・プロセス論(野島,2011)の「導入、展開、終結」の3 段階からなるグループ発展プロセスが認められた。しかし、体験過程尊重尺度によるグループ体験の効果は半数にしか認められなかった。そこで、効果増加群と減少群でグループ・プロセスを比較した結果、減少群には3 段階の発展プロセスが認められず、混乱したグループ体験となっていたことが示された。今後、さらにデータを蓄積し、質的データを分析することで、多様なメンバーに対しても効果的なグループ体験プログラムとなるよう改善していく必要性が考察された。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Abstract We investigated the usefulness of a weekly group experience consisting of one preparatory and 12 group sessions over 7 days for a facilitator and 6 members, as an introductory training program for a graduate course in counseling psychology. The group process as chronological changes across the 12 sessions was examined in terms of the satisfaction rating (maximum 10 points) and the Group Experience Evaluation Points, consisting of 12 items categorized into 6 aspects. The 12 group sessions were found to comprise three developmental phases—initial, evolutional, and final—that could be referenced to the group process theory of Nojima (2011). Although the group progressed, half of the participants considered it ineffective on the Focusing Manner Scale (FMS). The group process could not recognize the three developmental phases; participants with decreased FMS scores had confused experiences during the group sessions. It was discussed that we needed to collect more data and analyze qualitative materials to improve the availability of this group training to students with different personality traits. |
|||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College 巻 32, p. 59-66, 発行日 2021 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 聖徳大学 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12621204 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |